Sydney - Cairns - the bush - Townsville - Reisverslag uit Townsville, Australië van Lisa Huis in 't Veld - WaarBenJij.nu Sydney - Cairns - the bush - Townsville - Reisverslag uit Townsville, Australië van Lisa Huis in 't Veld - WaarBenJij.nu

Sydney - Cairns - the bush - Townsville

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

10 Oktober 2015 | Australië, Townsville

Hey mates!
Het wordt weer eens tijd voor een verslag, en dit keer heb ik ook echt dingen te melden die niet alleen leuk zijn voor mij, maar ook leuk voor jullie om te lezen. Ik heb mijn stage helemaal en goed afgerond, ik ben er zeer tevreden mee. Ik ben nog nooit zo blij met eiwitten geweest, maar het was leuk om te zien dat mijn begeleiders en collega's minstens net zo enthousiast waren. Jessie gooide zelfs uit enthousiasme haar hele kop Soy Chai Latte over zichzelf heen tijdens mijn presentatie hihi :-)
Vorige week woensdag 30 september was ik nog de laatste dingen voor mijn stage aan het afmaken, terwijl ik donderdag voor 6am al mijn kamer aan het stofzuigen was en mijn laatste dingen in mijn backpack propte. Rond 8am kwamen namelijk mijn moeder Irma, tante Annette en Gerda aan op het vliegveld in Sydney!
Samen gaan we ongeveer een maand de mooie plekjes aan de Oost kust en langs the Great Ocean Road opzoeken! Yay!
De eerste dag heb ik de zeer vermoeide dames rustig the University of Sydney laten zien en ze daar van de beste Chai Latte in town laten genieten (Ralph's cafe). Daarna gingen we naar Newtown om hipsters en hippies te spotten maar die waren helaas nog nergens te bekennen op en vroege donderdag morgen, blijkbaar moeten die ook werken/studeren/slapen. Vervolgens vertrokken we naar the Rocks, het oude binnencentrum van Sydney, waar ons hostel was (YHA Harbour Bridge). Dit is het meest luxe/mooie/geweldige/chille hostel ooit! Lekker een eigen badkamer - dit ben ik niet meer gewend na meer dan 3 jaar in studentenhuizen - en een dakterras met uitzicht op the Rocks, the Harbour Bridge & Opera House!
Ik heb ze meegesleept langs Circular Quay, Opera House en de botanische tuinen, voor een gezonde dosis Ibissen (na een halve dag was dit niet bijzonder meer) maar natuurlijk ook de prachtige kaketoes. Ze waren teleurgesteld dat ze niet op hun eerste dag een kangoeroe zagen, maar toch waren ze voldaan en vol met indrukken.
Op vrijdagochtend ben ik met mams naar mijn stageplek geweest en hebben Jess en ik haar alles laten zien. Vooral van de heerlijke verse Sydney koffie was ze erg onder de indruk.
's Middags gingen we naar Darling Harbour, een van mijn favoriete plekken in de stad, maar toch wat te druk voor de oudjes helaas. Ze konden weer heerlijk bijtanken in de prachtige rustige Chinese Garden of Friendship. De Chinese Dragon (soort leguaan) heeft prachtig voor ons geposeert en we kwamen helemaal Yin Yang Zen weer uit de tuin. 's Avonds hebben we gebarbecued op het dakterras met een heerlijk kangoeroeworstje en lekkere sallades - toch nog een kangoeroe gezien!!
Zaterdagochtend vertrokken we vroeg naar.... the Blue Mountains! Op zaterdag hebben we lekker gewandeld langs the Wentworth Falls. We hadden dit weekend erg veel geluk met het weer, in Sydney was het rond de 34 graden terwijl wij het lekker iets koeler hadden in de "bergen" tijdens het klimmen. De wandeling was heerlijk en de berggeit (Irma) was weer voldaan hoor. 's Nachts sliepen we in een superschattig hotel in Wentworth Falls (the Grand View Hotel), in de jaren '80 was dit een heel luxe hotel en sindien is er niet veel veranderd aan de inrichting en decoratie. De volgende ochtend zijn we vroeg uit de veren gegaan om Katoomba onveilig te maken. We hebben de Three Sisters (rotsformatie) en heerlijk gewandeld. Mam en ik hebben een zeer uitdagende wandeling gelopen, en we kwamen bijna geen mensen tegen. Wel treden. Heel veel treden. De wandeling begon met de Giant Staircase, 900 treden, maar dat was nog niet de helft van alle treden die we gelopen hebben. Maar de wandeling was echt prachtig! We hebben heel veel mooie watervallen gezien, en zelfs een Lyre bird!!! Dit is een vogel die alle geluiden kan imiteren, van stoplicht tot mobieltje tot kettingzaag. Als je de tijd hebt kijk dan dit filmpje van een Lyre bird: http://m.youtube.com/watch?v=VjE0Kdfos4Y Deze geweldige vogels hoor je wel vaak, maar je ziet ze meestal niet. Dus ik was echt superblij verrast - de kers op de taart!
Op maandag waren we weer terug in Sydney en hebben we de Spit Bridge to Manly Scenic Walk gelopen. Dit was echt een prachtige wandelroute langs het strand en door een prachtig stukje natuur. Voor onze boterhammetjes met kaas gingen we even op een steen zitten met uitkijk op de haven in Sydney. En de kers met slagroom op de taart: we zagen 5 dolfijnen! Ze waren aan het dartelen en showden hun kunsten aan iedereen in de haven, wat een prachtdieren! :-) Later gingen we met de ferry van Manly terug naar Circular Quay, een heerlijk boottochtje met zicht op heel Sydney en het Opera House.
Na zeer mooie dagen in Sydney werd het tijd voor ons volgende avontuur - Cairns! Wat hebben we veel gezien! Op woensdag zijn we naar de hippy stad Kuranda gegaan, dit is echt een schattig dorpje met hippy kraampjes en Aboriginals die hun prachtige muziek, dans en kunst delen met de mensen. Hier hebben we ook door ons eerste stukje regenwoud gewandeld, en we keken onze ogen uit! De bomen en planten waren daar zo bijzonder, veel palmbomen, maar ook juist dunne slierten van takken met zeer scherpe stekels. En de vogels kwetterden vrolijk boven ons. We werden langzaaamaan verliefd op dit prachtige regenwoud. De terugweg gingen we 7.5km met een kabelbaan over het regenwoud en konden we het woud zien vanuit het perspectief van de vele vogels - een geweldig mooie ervaring!
Op donderdag hebben we ontzettend veel gedaan en gezien. We begonnen onze trip bij Mossmann Gorge, hier vertelde een Aboriginals ons allerlei leuke en interassante weetjes en verhalen over hun cultuur. Vanaf daar gingen we het Daintree Rainforest in. We hebben prachtig gewandeld, en het water was zelfs zo helder dat je de vissen kon zien zwemmen. En we zagen onze eerste giftige slang, waaah :( Daarna hebben we een stukje gevaren op de Daintree River om....... Krokodillen te spotten! En die zagen we! 3 stuks maarliefst! Toen was ik toch wel even blij dat ik op het bootje zat en niet op het land stond (hap: weg been. hap: weg Lisa). Ze waren immens groot, allemaal 5 a 6 meter, wat indrukwekkend! Ook hebben we veel geleerd over de prachtige natuur daar, en over de aparte maar supermooie mangroves.
De volgende stop was Cape Tribulation. Hier komen twee Heritage Sites samen: the Daintree Rainforest en the Great Barrier Reef. Dit was echt een stukje paradijs, het kon zo uit een droom of een romantische film komen!
En we zagen nog meer regenwoud, en we kregen er maar geen genoeg van. Ik heb aan het achterlichaam van een groene mier gelikt, dit smaakte echt naar citroen! Zeer apart.
We leerden hier van alles over het regenwoud, de dieren, de planten, de bomen - alles. Mijn hersentjes zogen al deze interessante feitjes op en ik keek mijn ogen uit.
En toen... toen zagen we een Cassowary met 3 baby's! Dit was zo leuk en mooi om te zien, ik word er nog steeds vrolijk van als ik er aan denk. Wat een prachtige dieren zijn het ook. Ze komen alleen maar in dat gebied voor en gezien er niet meer zoveel zijn, was dit wel extra bijzonder.
We eindigden ons dagje met een prachtig uitzicht op Port Douglas. Een geweldig mooi en romantisch kustplaatsje met palmbomen en parelwitte stranden. Huizen zijn onbetaalbaar helaas, ik heb het al gecheckt.
De volgende dag zijn we nog in Cairns gebleven, we hebben daar genoten van de mooie Botanische tuinen en een lekkere strandwandeling. Helaas eindigde die wandeling in een tropische regenbui. Toen we besloten om even te schuilen onder een boom werden we ook nog eens aangevallen door de groene mier - aaaaahhhhh !
Die dag hebben we ook kennis gemaakt met de lokale bevolking, de vliegende honden. Honderden van deze schattige vampiertjes leven in 3 enorme bomen in Cairns. Ik heb er stiekem een paar in mijn backpack meegenomen voor als ik weer thuis in Nederland ben als levende herinnering aan Aussie. ;-)
Vandaag zijn we met de bus vertrokken naar Townsville. We zitten hier voor 1 nacht in een superleuk hostel. Het hostel hangt vol met boeddhistische vlaggetjes , boeddha beelden, hangmatten en schommelbankjes :) (Reef Lodge Hostel)
Morgen vertrekken we voor een paar dagen naar Magnetic Island, ik laat jullie weten hoe dat was!
Het is supergezellig met z'n vieren, we hebben echt veel lol en plezier met elkaar. Gerda kookt ons heerlijke maaltjes, Annette is van de was en afwas, ik ben de regelmiep (gezien ik de enige ben die het Aussie accent kan verstaan) en mijn moeder zorgt voor de kopjes thee tijdens al deze bezigheden. :-)
Foto's volgen over een paar weken!

Heel veel liefs uit Oz,

Lisa

  • 11 Oktober 2015 - 12:26

    Marianne:

    Ongelooflijk! Dit reisverslag klinkt alsof jullie er al drie weken op hebben zitten!
    Nu al zoveel gezien en meegemaakt! En wat heerlijk dat jullie het met z'n vieren zo leuk hebben met elk een eigen taak.
    Ik ga nu op Youtube de Lyre bird bekijken.
    Héél, héél veel plezier nog allemaal, en Lisa, nog gefeliciteerd met het succesvol afronden van je stage!

    Lieve groet,
    Marianne (nicht van Irma en Annette)

  • 19 Oktober 2015 - 12:34

    Elly Vlutters:

    Mooi verslag Lisa! Zelfs een doorgewinterde huismus als ik krijgt zin om de wereld in te trekken. Nog heel veel plezier voor jullie alle vier, en vooral: veel groeten en liefs voor Annette!

  • 26 Oktober 2015 - 14:30

    Ine Getkate:

    Hallo Lisa.

    Jouw Tante Annette is een vriendin van mij. Ze tipte me om jouw verslag te lezen. Heerlijk om zo met je familie op stap te zijn.
    Het riep veel herinneringen bij me op. Jaren geleden was ik in Sydney en de Blue Mountains. Ook heb ik de Great Ocean Trip (een andere reis naar Australie) gemaakt.
    Nog veel plezier samen, geniet ervan en doe vooral Annette de groeten van Jaap en Ine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Ik ben Lisa, nu 21 jaar en ik trek een jaartje het prachtige Australië in. Eerst ga ik daar 6 maanden stage lopen voor mijn studie Biomedische Wetenschappen en het Honours Programme Medical Sciences in Nijmegen. Daarna ga ik nog een half jaar rondtrekken en reizen door Australië en Nieuw-Zeeland.

Actief sinds 07 Maart 2015
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 3500

Voorgaande reizen:

18 Januari 2017 - 07 Juli 2017

Barcelonaaa

07 Maart 2015 - 01 Maart 2016

Aussie

Landen bezocht: