First impressions of Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Lisa Huis in 't Veld - WaarBenJij.nu First impressions of Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Lisa Huis in 't Veld - WaarBenJij.nu

First impressions of Barcelona

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

21 Januari 2017 | Spanje, Barcelona

First Dutch, for English see below.

--- Nederlands ---

Hier ben ik dan, in Barcelona, Spanje (of moet ik zeggen: Catalunya??). Yep, dat ben ik, die ene persoon die een avontuur met beide handen aangrijpt. Mijn master (Molecular Mechanisms of Disease, Radboud Universiteit Nijmegen) duurt twee jaar en heeft ook twee stages. Tijdens de tweede stage gaan de meeste mensen naar het buitenland, maar nu mochten we ook voor onze eerste stage naar Barcelona gaan. Gek genoeg (vind ik), was ik de enige die dit een leuk idee vond (sorry mam en pap). Nadat ik een jaar in Australië had gewoond en gereisd was ik ondertussen alweer een jaar terug in Nijmegen (met een korte pauze in Azië) en was ik klaar voor een nieuw avontuur. De eerste dagen: Voor zover ik de stad heb gezien, het is echt geweldig hier! Mijn nieuwe huisgenoten (allemaal Catalaans) zijn heel erg lief. Iedereen hier is heel erg lief, hoewel zij mij niet altijd begrijpen en ik hen niet, en sommige mensen in het Spaans/Catalaans (ik hoor het verschil niet) tegen me begonnen te schreeuwen, ze zijn erg lief. Dit keer ga ik geen blog schrijven, maar ik zal een paar indrukken en ervaringen tijdens de eerste dagen met jullie delen.

- Het kraanwater is verschrikkelijk ranzig. Ken je dat gevoel wanneer je per ongeluk een slok zwembadwater binnen krijgt? Ja dat ja. Zal wel chloor zijn.
- Het weer was echt geweldig op de eerste dag! Geen sneeuw, een beetje wind, rond de 10 graden en ZON. (De andere dagen regende het, maar laten we focussen op het positieve)
- Ik heb een IKEA gevonden. Dit maakte me echt intens blij! Ik heb een paar dingen gekocht die ik nog nodig had voor mijn kamer en kocht een softijsje voor onderweg. Het meisje achter de kassa keek me een beetje raar aan toen ik een ijsje koopt tijdens een seizoen dat voor hun als winter aan moet voelen ofzo.
- Ja mijn sneakers zijn nu toch wel op. Helaas had ik niet zoveel ruimte in mijn koffer om meer schoenen mee te nemen. Dus ik moet toch echt een paar stevige schoenen kopen waar ik elke dag op kan rond hobbelen. Dus ik ben serieus aan het overwegen om Timberlands te kopen. Ze zijn duur, maar ze lijken net zo stevig en comfy als mijn geliefde wandelschoenen én ze zijn geaccepteerd volgens de laatste Spaanse mode.
- Er zijn hier palmbomen. *Juich*
- Ik stond een aantal keren voor een gesloten winkeldeur. Blijkbaar hebben ze hier een 3 uur lange “lunch” pauze van 14.00 tot 17.00 uur.
- Dit betekend echter dat alle winkels ook ’s avonds open zijn! (behalve banken en ambtenaarsgebouwen, stelletje luiaards) De sfeer is heerlijk ’s avonds, als een nachtuiltje ga ik dit vast waarderen!
- Niet veel mensen spreken Engels. Ik ben naar een Engelse comedy night gegaan. Sommige acts waren echt geweldig grappig. Voor de Ieren met hun grappen over Spanjaarden (over hoe ze moeite hebben met kerken afbouwen enz.) Andersom werden ook een aantal stereotypes benoemd. Het allergrappigste van de avond was echter een Spaanse chica die probeerde een Brits accent na te doen, marvelous!
- Mensen kussen in het openbaar. Niet echt op z’n Frans, maar een kus op het voorhoofd, of op de wang…. Of een hand op de bips…. (okay too much information, perdón!)
- Ik rook wiet. Of mensen roken hier meer dan ik dacht. Of ik he been bijzonder goede neus voor deze geur ontwikkeld.
- Je kunt hier pistolen en messen kopen. Staan zelf uitgestald in de vitrine. Superhandig.
- Soms, als mensen vergaan van het lachen, leggen ze hun hoofd op het schoot van hun vriend(in).
- Vandaag heb ik een HEMA gevonden. Ik kan hier gewoon STROOPWAFELS kopen!!!!
- De vleeswaren in de supermarkt zijn van goede kwaliteit. (laten we het niet over de kaas hebben)
- Tijdens de comedy night was ik het enige meisje dat een biertje dronk. Wel goed van me dat ik zo geëmancipeerd ben, al zeg ik het zelf.
- Het is echt heel lief bedoeld dat mensen de deur voor me open houden wanneer ik mijn appartementen complex binnen wil gaan. Maar weten zij veel of ik hier echt woon of een inbreker ben..
- Het concept tijd wordt anders geïnterpreteerd door Spanjaarden en Nederlanders. Een van de twee ziet het meer als een vloeiend concept.
- Bijna vergeten. Transavia heeft het voor elkaar gekregen: meer dan 2 uur vertraging op een vlucht van minder dan 2 uur. Het vliegtuig had te veel ijs op de motor dus moesten we overstappen naar een ander vliegtuig. Het lijkt de NS wel.

--- English ---

So I am here, in Barcelona, Spain. (Or do I need to say Catalunya?? ) I did it, yes I am that crazy person that sees an adventure and grabs it with both hands. My master (Molecular Mechanisms of Disease, Radboud University Nijmegen) is two years and also has two internships. Most people do their second internship abroad, but they also gave us the possibility to go to Barcelona for our first internship. Surprisingly for me, I was the only one interested in doing this (sorry mom and dad). After living in Australia for a year I was back in Nijmegen for a year already (with a little Asia break in between), and I was ready for a new adventure. Short summary of my first days: I haven’t seen much of it yet, but I already love the city! My new flat mates (all Catalan) are really lovely. Everyone is really lovely overall, even though they don’t understand me and I don’t understand them (yet!) and some random people shout things in Spanish or Catalan to me (I don’t hear the difference), they have been lovely. I am not going to write a blog, I’d rather give you some impressions/experiences of my first few days here.

- The tap water is disgusting. It tastes like accidentally swallowing some swimming pool water. I guess chloride.
- On my first day the weather was great! No snow, some strong wind, around 10 degrees Celsius, and actual SUN. (Rain for the other days, but let’s stay positive now, shall we)
- I found an IKEA. OMG this made me so happy. I bought some things I still needed for my room and bought an ice cream on the way out. The lady behind the counter looked a bit weird when I ordered an ice cream in a season that must feel like winter to them.
- My sneakers are worn out. Unfortunately I didn’t have space in my suitcase to take many shoes. So I have to buy new sturdy shoes that I can wear every day. I am actually considering buying Timberlands. Although they are expensive, they seem like they are as comfortable and sturdy as my dearly beloved hiking boots, but they also seem accepted by Spain’s latest fashion.
- This city has palm trees. YES.
- I found myself in front of a closed shop many times. Apparently they have 3 hour “lunch” breaks from 2 till 5pm…..
- This also means that all the shops are open at night! (Except for banks and government buildings, you lazy sloths) The atmosphere is amazing at night, as a night owl I am sure I will appreciate this.
- Not many people understand English. I went to an English Comedy night. Some acts were hilarious. Especially Irish folks making fun of Spanish habits. (like not finishing churches etc.) Vice versa also some accusations were made. The funniest thing is a Spanish chica trying to imitate a British accent, marvelous!
- People tend to kiss a lot in public. Not like snogging, but more a friendly kiss on the forehead, or cheek… Or a hand on the ass… (okay too much information, Perdón)
- I smelled weed a couple of times already. Either people really do smoke more often than I had expected, or my nose got so sensitive that I can smell even the smallest amount of fumes.
- You can actually buy guns and knives. Yes they are stalled out in the windows.
- When people are having a lot of fun, during their laughing they sometimes put their heads on their friends lap. I do appreciate the enthusiasm.
- Today I found a HEMA! This made me soooo happy, I can actually buy STROOPWAFELS here!
- The meat in the supermarket is good. (Let’s stay positive and leave out comments about their cheese)
- During the Comedy night, I was the only girl drinking a beer. Good to see that I am emancipated.
- It is really sweet that people hold the door for me when I need to enter our apartment building. (Only they don’t know if I live here or that if I am a burglar….. )
- Spanish and Dutch think different about the concept of time. In one of the two cultures it seems to be a more fluid concept.
- Almost forgot. Transavia made it possible: I had more than 2 hours delay on a flight of less than 2 hours. The plane had too much ice on the engine, so we had to switch to another plane.

  • 22 Januari 2017 - 09:58

    Hermien Evertzen:

    Lieve Lisa
    Wat leuk om je belevenissen te lezen . Je beschrijft het heel mooi , net of ik bij jou op de thee ben . Heb wel moeten lachen om sommige dingen .
    Hoop dat jij een hele fijne tijd hebt .
    Knuffel Hermien

  • 22 Januari 2017 - 10:03

    Irma:

    Geniet ervan meisje, ben trots op je
    Dikke knuffel en een kus op je voorhoofd.
    mama

  • 22 Januari 2017 - 11:29

    Diny:

    Ha Lisa, heel veel plezier gewenst, maak er een mooie tijd van!
    Tip: ontbijt/ lunch/ eet gelegenheid: Milk , ligt in de oude stad dichtbij de haven.
    Groetjes Diny

  • 22 Januari 2017 - 13:09

    Papa:

    Wat leuk Lisa om het zo allemaal te lezen wat je doet en je bezig houdt.
    Ik zie het zo voor me.
    Geniet ervan en doe voorzichtig .
    We komen je gouw een keertje opzoeken.
    Groetjes Jos

  • 22 Januari 2017 - 18:22

    Annette:

    Dag lieve geemancipeerde Lisa,
    Jammer toch dat je geen blog gaat schrijven, je verhaal is zo leuk om te lezen! Ik zit hier met een brede glimlach!
    Mooi dat je alle kansen grijpt! Geniet ervan.
    Liefs, Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Barcelona

Lisa

Ik ben Lisa, nu 21 jaar en ik trek een jaartje het prachtige Australië in. Eerst ga ik daar 6 maanden stage lopen voor mijn studie Biomedische Wetenschappen en het Honours Programme Medical Sciences in Nijmegen. Daarna ga ik nog een half jaar rondtrekken en reizen door Australië en Nieuw-Zeeland.

Actief sinds 07 Maart 2015
Verslag gelezen: 1112
Totaal aantal bezoekers 3484

Voorgaande reizen:

18 Januari 2017 - 07 Juli 2017

Barcelonaaa

07 Maart 2015 - 01 Maart 2016

Aussie

Landen bezocht: